Blogger Templates

Monday, 13 August 2012

7 Panduan Makan Secara Sihat Di Hari Raya

Lagi seminggu je kita nak menyambut hari raya...
so bonda nak kongsi kan tips2 skit...
kerja pun kat kementerian kesihatan malaysia (kkm)...
kene la syer skit2 ilmu tentang kesihatan...

buku ni bonda dapat dari bahagian pemakanan, kkm...

ok ni tip2 nye...

1. Makan dalam saiz hidangan atau kuantiti yang kecil.

2. Pilih makanan yang rendah kalori seperti buah2an serta
makanan yang kurang minyak, lemak & santan.

3. Pilih makanan yang tinggi serat untuk mengelakkan sembelit.

4. Hadkan pengambilan makanan yang manis dan berlemak seperti dodol.

5. Pilih buah2an segar sebagai snek atau pencuci mulut.

6. Hadkan pengambilan makanan yang tinggi kandungan garam seperti kerepek.

7. Minum air kosong berbanding minuman berperisa berkabonat atau minuman yang manis.

sape yang nak jaga badan, bleh la follow tips2 ni ye...
bagi yang tak diet pun ingat la "Makan secara sihat kunci kesihatan"...

nanti bonda syer lagi tips2 yang ada dalam buku ni...
tunggu tau...

5 comments:

  1. tq su..bg tips nie...ida nie kalau dah nampak makanan kat atas meja tak ingat apa dah..tambah2 lemang ngan rendang....semua teringin.....hihi

    ReplyDelete
  2. raya ni makan kira macam lepas geram la sebulan tak makan..
    thanks share info ni. insyaallah akan ayu praktikkan utk maintainkan badan ayu ni.. hihik

    ReplyDelete
  3. baguih2 tapi tuler kalau der depan mata tak tertahan rasanya.. akakni jenis pantang tapi pantang nampak... tangantu nak rasa.. sedap sikit mulaler makan lagi dan lagi..
    isyh kena berubahkan...

    ReplyDelete
  4. Tapi itulah kalau tempat kakak Su makanan masa raya rata-rata lodeh, rendang, kari, sambal goreng yg kebanyakkannya memang menggunakan santan dan menumis dgn minyak. Bakar-kukus kalau lepas 3-4 hari raya adalah..

    ReplyDelete
  5. eB skang nih jgn la, sumer benda nk try :)

    ReplyDelete