Blogger Templates

Tuesday, 14 August 2012

7 Panduan Meraikan Tetamu Secara Sihat Di Hari Raya

Assalamualaikum & salam 25 ramadhan...
pagi ni kita sambung lagi tips2 pemakanan yang sihat di hari raya....
bonda pun rasa agk sukar nak follow tips2 ni...
maklum la raya setahun sekali je...
masa ni la nak pulun makan....

mungkin 100% tu susah untuk kita follow...
kalau dapat 50% pun dah kira ok la....
hehehehehe...ayat penyedap hati...

ok ini tips nye....

1. Sediakan makanan dalam saiz hidangan yang kecil.

2. Sediakan air kosong pada setiap waktu makan.

3. Asingkan gula apabila menghidang teh atau kopi.

4. Hidangkan pelbagai jenis sayur bersama hidangan utama.

5. Hidangkan buah2an pada setiap waktu makan sebagai pencuci mulut.

6. Sediakan pilihan makanan yang lebih sihat seperti sup berbanding kuah lemak.

7. Elakkan menghidang asam, jeruk dan gula2 kepada tetamu semasa hari raya.

Saranan pengambilan kalori berdasarkan panduan diet malaysia, 2010 untuk
orang dewasa (berumur 18-59 tahun) yang sedntari adalah seperti berikut :

lelaki dewasa : 2000 kcal/hari
wanita dewasa : 1500 kcal/hari

5 comments:

  1. awak...
    kalo tetamu kanak² satu aje awak patut sedia..
    angpow skali ngan not kertas ijau.. hahahha
    konpom sihat dorang, senyum lebar lagi.. hahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhuu..tu sudah semestinye...kuih raya pun tak heran dah..

      Delete
  2. Balang kuih kakak masa rasa mesti ada jeruk dan asam Su.. nak buat macam mana ramai yg suka hihi..

    ReplyDelete